Úsek dálnice D11 mezi Trutnovem a hranicí s Polskem postaví za 11,35 miliardy korun bez DPH největší polská stavební firma Budimex. Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) vybralo její nabídku jako nejvýhodnější. "Na stavbu délky 21,1 kilometru je vydáno nepravomocné stavební povolení a dokončuje se majetkoprávní příprava a archeologický výzkum," uvedl na síti X generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Stavební povolení napadlo ekologické hnutí Děti Země.
Mátl věří, že rozklad by mohl být vynesen do konce letošního roku. Doplnil však, že jde o záležitost rozkladové komise ministra dopravy. Dosud ŘSD mínilo, že by stavbu mohlo zahájit na konci letošního roku a dokončit v roce 2027.
Děti Země stavební povolení napadly čtyřmi námitkami. Týkají se evidence činnosti biologického dozoru, způsobu měření intenzit hluku při zkušebním provozu, zásahu dálnice do okraje lesa a stanoviska EIA. O řešení situace hnutí s ŘSD odmítlo jednat. "Odmítli jsme s ŘSD jednat, protože obsah rozkladu lze vyřídit poměrně rychle a snadno i bez toho," řekl Deníku předseda Dětí Země Miroslav Patrik. Rozklad podle něj obsahuje jen čtyři námitky procesního charakteru.
Účast Budimexu v tendru na stavbu D11 Trutnov - hranice je součástí jeho plánů na expanzi na českém trhu. Budimex nabídl 87 procent původně předpokládané ceny 13,1 miliardy korun, o zakázku se ucházelo šest subjektů. Na konci srpna Budimex podal nejvýhodnější nabídku i na stavbu úseku dálnice D35 Džbánov - Litomyšl. Nabídnutá cena 3,423 miliardy korun bez DPH je o čtvrtinu nižší, než činila cena předpokládaná.
ŘSD plánuje, že na D11 prioritně vybuduje tříkilometrový úsek u hranice s Polskem. Měl by navázat na polskou čtyřproudou rychlostní silnici S3 otevřenou letos v září. Česká strana by tříkilometrový úsek chtěla otevřít v roce 2025. Auta by se tak po něm a po S3 vyhnula polskému pohraničnímu městu Lubawka a české pohraniční obci Královec. Celý úsek Trutnov - státní hranice, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, by měl být hotový v roce 2027.
ŘSD současně připravuje stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. K úseku o délce 19,6 kilometru ŘSD v březnu získalo pravomocné územní rozhodnutí. Se zahájením stavby ŘSD počítá v roce 2025 a s uvedením do provozu v roce 2028. Tím by byla celá D11 hotová.
D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře. Navazuje na ni silnice I/37 směrem na Trutnov.