Horská silnice II/311 z Deštného v Orlických horách na Šerlich bude stále patřit mezi komunikace, které se v zimě chemicky neudržují. Agentura ochrany přírody a krajiny (AOPK) ČR nevyhověla žádosti Údržby silnic Královéhradeckého kraje (KHK) o povolení výjimky z ochranných podmínek chráněných krajinných oblastí, která by umožnila tuto frekventovanou silnici solit. Nedávno opravená silnice vede CHKO Orlické hory. V zimě se pro udržení sjízdnosti sype kamenou drtí.
Krajští silničáři proti tomuto rozhodnutí odvolání k ministerstvu životního prostředí nepodají, uvedli dnes zástupci hejtmanství. "Nepovolení výjimky bereme na vědomí. Zimní údržba bude i nadále probíhat tak jako v minulých letech v souladu se zákonem o pozemních komunikacích a plánu zimní údržby, tedy pluhováním a inertním posypem," řekl mluvčí hejtmanství Dan Lechmann.
Sedlo pod Šerlichem, kudy silnice vede, patří k oblíbeným místům turistů a lyžařů pro nástup na hřebenové turistické trasy. Silnice kolem Šerlichu je důležitou spojnicí mezi Deštným a Orlickým Záhořím.
"Ze zákonného zákazu solení v chráněných částech přírody je možné v odůvodněných případech udělit výjimku. Žádost jsme pečlivě posuzovali. Neobsahuje žádné údaje, které by naznačovaly, že stávající způsob údržby, tedy pluhování a inertní posyp, vede k vyšší nehodovosti či problémům při průjezdu vozidel IZS," uvedl David Rešl z AOPK ČR.
O zamítnutí žádosti o výjimku rozhodlo podle něj i to, že jde o úsek po Šerlich, z čehož vyplývá, že jde o snahu zajistit komfortnější přístup k několika rekreačním objektům a parkovišti, nikoli o dopravní obslužnost Orlického Záhoří. "Zvážili jsme veřejné zájmy a přihlédli i k nesouhlasnému stanovisku obce Deštné v Orlických horách," uvedl Rešl.
Obavu z možného poškození přírody dali najevo i někteří obyvatelé Deštného a dalších obcí. Petici proti chemickému posypu podepsalo téměř 300 lidí. "S používáním chemického posypu v tomto úseku nesouhlasí obec Deštné v Orlických horách, spolek Přátelé Bedřichovky. Vznikla i petice, kterou podepsala řada místních obyvatel," uvedl Rešl.
V současnosti je možné v CHKO Orlické hory chemicky udržovat úseky některých komunikací druhé třídy, které zajišťují základní dopravní obslužnost obcí včetně bezpečné dostupnosti pro vozidla IZS. V případě úseku Deštné v Orlických horách – Šerlich podle ochranářů potřeba tohoto přístupu nebyla doložena.
Čtyřkilometrový úsek mezi křižovatkou se silnicí II/310 Šerlich-Zákoutí a parkovištěm v horském sedle pod Šerlichem loni prošel rekonstrukcí, do předčasného užívání byla silnice uvedena 28. října. Náklady na rekonstrukci dosáhly více než 84 milionů korun včetně asi 500.000 korun za dodatečné úpravy. V této zimě tam uvázlo několik aut, která zatarasila cestu.