.webp)
Odbahnění vodní plochy Čičák v Pardubicích odborná firma dokončí do poloviny října. Část bahna odváží po Labi, část po silnici. Naplnit jedno nákladní auto trvá asi minutu. ČTK to řekla stavbyvedoucí Vendula Flachsová z firmy Pas Natura.
Velká část parku Na Špici je kvůli odvozu bahna od konce srpna zavřená. Na Čičáku je instalovaný ponton, je ukotvený k břehům, aby se nehýbal. Na něm stojí bagr, který nabírá bahno a dává ho do nákladního auta, které sediment odváží.
"Drapák nabírá bahno. Dalo by se to dělat i sacím bagrem. Ale používáme klasický bagr, protože to bylo v zadávací dokumentaci. Pracujeme pondělí až pátek od 6:00 do 17:00," řekla Flachsová.
Z Čičáku firma odveze okolo 3500 metrů krychlových sedimentů. Nánosy bahna jsou do výšky půl metru až 1,5 metru. "Máme 3D zobrazení, na drapáku jsou čidla, mapujeme si terén pod vodou. Vidíme na tabletu, kde jsme těžili a kde ještě ne," řekla Flachsová.
Bahno firma vozí nákladními auty po silnici a část vytěženého materiálu pluje po lodi po Labi. "Náklaďák pojme tak deset kubíků, dáváme toho míň, protože je to zvodnatělé, aby to neteklo. Do minuty je náklaďák naložený. Točíme tady tři nákladní auta," řekla stavbyvedoucí.
Dočasné úložiště je zřízené v areálu bývalých kasáren na Hůrkách. Po vysušení město bahno využije k úpravě městské zeleně nebo ho uloží na svých zemědělských pozemcích.
Obnovu vodní plochy město připravovalo více než deset let. Jezero vzniklo při regulaci toku Labe v 60. letech minulého století a je nedaleko soutoku Labe a Chrudimky. Město ho chtělo odbahnit už v roce 2013 před úpravami parku Na Špici, nepodařilo se mu ale vybrat firmu, která by práce za přijatelné náklady provedla.
Za investici radnice zaplatí 11,2 milionu korun. Dotace je necelých 7,7 milionu korun. Díky odbahnění bude v Čičáku víc kyslíku a současně tam vzniknou dvě nové tůně. Západní část nádrže firma odbahňovat nebude, budou tam díky tomu vhodné podmínky především pro potěr ryb a život obojživelníků.