Pardubický kraj zvažuje možnost, že by v regionu v budoucnu jezdily elektricko-bateriové vlaky. Na elektrizované trati jsou napájené přímo z trakčního vedení, které také dobíjí trakční baterie. Moderní vlaky by mohly jezdit i po úsecích, kde dosud dopravu zajišťují motorové soupravy, cestující by nemuseli přesedat, řekl dnes ČTK náměstek pro dopravu a dopravní obslužnost Ladislav Valtr (ODS).
Hybridní železniční kolejové vozidlo může přepravit až 140 cestujících. Bateriový systém pohání soupravu maximální rychlosti 120 kilometrů v hodině do vzdálenosti až 80 kilometrů na jedno nabití. Nové jednotky mohou být nasazeny na tratích, na nichž nevede elektrická trakce. V Pardubickém kraj je takových míst hodně. Elektricko-bateriové vlaky by mohly být alternativa k nákladné úpravě infrastruktury a elektrifikaci tratí.
Podle Valtra by v regionu mohlo jezdit až 12 těchto souprav, sedm z nich na novém přímém spojení Litomyšl – Vysoké Mýto – Česká Třebová – Moravská Třebová, kde se kombinují tratě s elektrickým vedením i bez něj. V úvaze je i trať Ústí nad Orlicí – Letohrad – Králíky. Nová bezbariérová a klimatizovaná vozidla jsou prostornější, je v nich dostatek místa pro přepravu kočárků, lidí na vozíku i pro jízdní kola.
Podle Valtra by soupravy mohly být pořízené s využitím evropských fondů, které by mohly uhradit až 70 procent ceny. Bez dotace by ale náklady byly příliš vysoké. Pokud by se hejtmanství pro elektricko-bateriové vlaky rozhodlo, na kolejích by se objevily až za několik let, dodací lhůty se pohybují kolem 24 měsíců od závazné objednávky.