.webp)
České dráhy (ČD) nasadily v prosinci a v lednu na lokální tratě v Královéhradeckém kraji dalších šest dvouvozových vlakových jednotek RegioFox. Celkem jich je nyní v kraji 16. První čtyři v kraji jezdí od konce loňského srpna, dalších šest přibylo do začátku listopadu. Letos dopravce v regionu uvede do provozu ještě deset souprav. Pořizování nových vlaků RegioFox pro tratě v Královéhradeckém kraji skončí v roce 2026, kdy jich bude v regionu 33.
Obměna vozového parku vyplývá z desetiletého kontraktu Královéhradeckého kraje s Českými drahami z roku 2021 na zajištění dotované železniční dopravy v regionu. Obměna zahrnuje i loňské dodání sedmi elektrických jednotek RegioPanter. Celková investice Českých drah do 40 nových souprav RegioFox a RegioPartner je přes čtyři miliardy korun, obnovou projde 70 procent vlaků v kraji.
Letošní dodávka souprav RegioFox by se podle mluvčího měla odehrát na podzim, aby vlaky byly připravené na prosincovou změnu jízdních řádů. České dráhy počítají s jejich nasazením na spěšných a osobních vlacích na trati z Hradce Králové do Doudleb nad Orlicí, Rokytnice v Orlických horách a Letohradu, kde nahradí až desítky let staré motoráky.
Vlaky RegioFox nyní zajišťují například spěšnou dopravu na neelektrifikovaných tratích ze Starkoče do Broumova, z Hradce Králové do Svobody nad Úpou a z Trutnova do Chlumce nad Cidlinou. Jezdí také na trati ze Staré Paky do Chlumce nad Cidlinou a Městce Králové. Bezbariérové vlaky RegioFox, které vyrábí polská firma PESA, v kraji nahrazují především motorové vozy řady 854 z přelomu 60. a 70. let, jimž se někdy přezdívá Vindobona nebo Hydra. Částečně také nahradí motorové jednotky Regionova.
Nové RegioPantery zajišťují všechnu osobní dopravu na trati Hradec Králové - Chlumec nad Cidlinou a většinu dopravy mezi Hradcem Králové a Týništěm nad Orlicí.
Celkový rozsah dopravy Českých drah v hradeckém kraji letos zůstal stejný jako loni. Regionální vlaky objednané Královéhradeckým krajem by měly podle jízdního řádu 2024/2025 celkem ujet 6,01 milionu kilometrů. Denně by to mělo činit 16.500 kilometrů. Kraj věří, že nasazení moderních vlaků a pokračující modernizace železničních stanic a tratí na vyšší rychlost přivede do vlaků více cestujících.