.webp)
Trať mezi Žacléřem a Královcem, kde naposledy jezdily vlaky v roce 2009, znovu ožívá. Turnovský spolek Kolej-klub zde od léta plánuje víkendové jízdy vlastnoručně postavenou drezínou. Město projekt podporuje a věří, že pomůže přilákat turisty.
Železniční trať mezi Žacléřem a Královcem byla roky bez provozu. Od léta se to ale změní. Turnovský spolek Kolej-klub tu chce o víkendech vozit turisty vlastní motorovou drezínou. Prototyp staví sami a první jízdy plánují na prázdniny.
Původní plán provozovat zde šlapací drezíny zkrachoval kvůli náročnému sklonu. Spolek tak převzal štafetu. Jezdit se má zatím na úseku dlouhém zhruba dva kilometry, z Žacléře do Lampertic. Cílem do budoucna je i spojení s nedalekým hornickým skanzenem.
Členové Kolej-klubu už v květnu připravili ukázkovou akci. Návštěvníci se mohli svézt historickým motorákem nebo si vyzkoušet jízdu na zapůjčených drezínách. O zájem nebyla nouze. Spolek doufá, že zážitková železnice se stane oblíbenou atrakcí v regionu.
Podle místopředsedy Hynka Posselta je trať ve slušném stavu. Budovy v Žacléři a Lamperticích ale čeká rekonstrukce. V jedné z nich má vzniknout zázemí s toaletami a výstavou. Zároveň spolek plánuje další rozvoj – přibýt by mohly i další vozidla nebo modelové kolejiště.
Podporu projektu vyjádřilo i město Žacléř. V příštích letech má zde vyrůst několik set rekreačních bytů a nová železniční atrakce by mohla zájem turistů ještě posílit. Město plánuje spolku pomáhat i finančně, a to po dobu pěti let.
Společnost TMŽ trať koupila v roce 2022 za 2,4 milionu korun. Závazkem bylo udržet ji provozuschopnou nejméně pět let. Pro spolek jde o první podobný projekt v regionu. Pokud se osvědčí, může být inspirací i pro další nevyužité lokálky v kraji.