Autonomní vlak Edita firmy AŽD Praha, který od dubna jezdí na trati mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem, má za sebou první tři tisíce kilometrů provozu. Během testování nedošlo k žádné závadě softwaru ani systému řízení – vlak zastavoval pouze při reálných překážkách na trati.
Na trati zvané Kopidlnka tak od dubna do začátku října probíhal zkušební provoz s cestujícími, který potvrdil spolehlivost unikátního projektu. Autonomní vlak Edita je prvním svého druhu v Evropě, který jezdí mezi stanicemi na běžné regionální trati. „Vlak se zastavil pouze v situacích, kdy mu do cesty vstoupily reálné překážky – například stádo ovcí, zajíc či automobil, jehož řidič nerespektoval stopku na přejezdu. To je důkaz, že technologie funguje, “ uvedl generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.
Zatímco zákony zatím neumožňují zcela bezobslužný provoz, na palubě je stále přítomen strojvedoucí, který na jízdu pouze dohlíží. Společnost však dál testuje nové prvky – například inteligentní kamery, které sledují chování aut a chodců na přejezdech, nebo systém „zastávky na znamení“.
AŽD plánuje do roku 2030 proměnit svou další trať – Švestkovou dráhu na Lounsku – v první plně autonomní regionální linku v Evropě. Vlak Edita vznikl modernizací motorového vozu z 70. let, je vybaven kamerami, lasery a pokročilými komunikačními sítěmi. Náklady projektu dosáhly 320 milionů korun, z toho 120 milionů pokryla Evropská unie v rámci programu Europe’s Rail.