Cestující se kvůli přestavbě železničního nádraží v Hradci Králové musejí mezi 27. listopadem a 10. prosincem připravit na první výluky. Budou na všech tratí vedoucích z Hradce Králové. Důvodem omezení jsou přípravné práce týkající se trakčního vedení. Modernizace železničního uzlu potrvá do roku 2030. Za 9,94 miliardy korun bez DPH ji udělá sdružení firem OHLA ŽS, Subterra a Elektrizace železnic. Správa železnic (SŽ) kontrakt se sdružením uzavřela 24. října.
Vlaky v době výluk České dráhy nahradí autobusy. Výluky budou většinou přes den zhruba od 08:00 do 20:00. Ne všechny spoje budou mít zajištěné návazné přípoje. Největší výluka bude od 27. listopadu do 1. prosince na trati z Hradce Králové na Prahu v úseku mezi Hradcem Králové a Poděbrady. Na trase bude jezdit pět různých autobusových linek.
Ve dnech 27. a 28. listopadu bude výluka na trati mezi Hradcem Králové a Všestary a od 29. listopadu do 3. prosince bude mezi Hradcem Králové a Pohřebačkou. Mezi Hradcem Králové a Týništěm nad Orlicí bude výluka 2. prosince a 3. prosince bude výluka mezi Hradcem Králové a Praskačkou. Poslední výluka bude 10. prosince mezi Hradcem Králové a Jaroměří, dotkne se však jen nočních spojů od 20:40 do půlnoci.
S výlukami kvůli přestavbě nádraží budou muset cestující počítat i nadále. Až několikaměsíční výluky by podle Fialy měly být v letech 2027 a 2028.
První přípravné práce na přestavbě hradeckého nádraží začaly letos v lednu. Šlo o demolice bývalé celnice a sousedních budov u autobusového terminálu. V červenci SŽ získala pro stavbu povolení. Celkové náklady včetně projektové dokumentace či výkupů nemovitostí činí přes 12 miliard korun.
Nádraží bude mít po přestavbě nové nástupiště. Současná nástupiště a kolejiště stavbaři opraví. Stavbaři také obnoví oba podchody k nástupištím, které navíc prodlouží k novému nástupišti. Bezbariérový přístup k vlakům zajistí eskalátory a výtahy. Kompletní rekonstrukce kolejiště umožní zvýšit rychlost vlaků až na 80 kilometrů v hodině, součástí bude také instalace zabezpečovače ETCS. Projekt zahrnuje i stavební úpravy přilehlých silnic.
Důležitou součástí stavby bude rozšíření železničního podjezdu na Gočárově třídě, která je výpadovou silnicí z města k dálnici D11. Město Hradec Králové se na přestavbě podjezdu bude podílet 180 miliony korun.
Opravou hradeckého nádraží SŽ navazuje na sedmimiliardovou přestavbu nádraží v Pardubicích, kterou dělala od září 2020 do loňského května.