Město Pardubice modernizuje semafory na páteřních komunikacích, aby měly videodetekci a mohly řídit provozy samy. Instalované budou asi na 17 páteřních křižovatkách. Na modernizaci firma nyní pracuje na Masarykově náměstí.
"Je to projekt zhruba na 16 měsíců, uděláme to na páteřních křižovatkách, bylo vydané stavební povolení. Masarykovo náměstí bude hotové v listopadu. Náklady na celou investici jsou přes 19 milionů korun," řekl vedoucí odboru dopravy Jiří Zubák.
Semafory s videodetekcí používají kamery a software ke sledování a řízení dopravy. Rozpoznají vozidla, cyklisty a chodce, analyzují jejich chování a podle toho optimalizují světelnou signalizaci. Systémy také zaznamenávají přestupky, jako je jízda na červenou, a mohou sbírat statistiky o dopravním provozu.
"Křižovatka si díky videodetekci řídí provoz podle dopravních proudů sama. Určitě se zlepší průjezdnost křižovatek. Osvědčilo se nám to na křižovatce Paramo, když se tam dala videodetekce, došlo k výraznému zlepšení. Jinak to ale funguje do určitého stupně naplněnosti kapacity křižovatky, když se hranice překročí, přepne se do klasického režimu řízení dopravy, který má stanovený," řekl Zubák.
Na některých hlavních křižovatkách semafory řídí dopravu pomocí indukčních smyček, jsou například na Palackého třídě. Když vozidlo zastaví na smyčce, semafor pozná jeho přítomnost a může změnit signál, například když skončí cyklus pro jiné směry, zapne zelenou.
Podle Zubáka to ale není ideální metoda. "Auta na stop čáry, kde jsou smyčky, třeba ani nedojedou. Zůstanou stát před nimi. Když je smyčka v asfaltu malinko narušená, ani auto nerozpozná a semafor neví, že tam stojí," řekl. Naopak výhodou je, že opravy u videodetekce jsou kratší. "Pokud u ní dojde k nějaké komplikaci, tak se za dvě tři hodiny opraví a je to bez toho, že by byla potřeba dopravní omezení na 14 dnů," řekl Zubák.