.webp)
Krajský úřad v Pardubicích vydal územní rozhodnutí na stavbu severozápadního obchvatu Vysokého Mýta. Až nabyde právní moci, bude možné zahájit výkupy pozemků a zadat archeologický průzkum trasy. Obchvat bude součástí připravovaného dlouhého přivaděče na dálnici D35 ve směru od Chocně a Žamberka a odvede z města dopravu z Orlickoústecka.
"Zahájíme veřejnou zakázku na záchranný archeologický průzkum a asi během září chceme podat žádost o stavební povolení," řekl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.
Vydané územní rozhodnutí zatím zahrnuje jen první dvě etapy přivaděče. Krajští silničáři chtějí nejdříve vybudovat obchvat vedoucí z dokončované kruhové křižovatky na I/35 v nové trase kolem Vysokého Mýta, za Choceňským předměstím se napojí na silnici II/357 na Choceň. Součástí stavby dlouhé 4,34 kilometru je kromě nové silnice most přes cyklostezku, most přes řeku Loučnou a železniční trať Choceň - Vysoké Mýto, okružní křižovatka nebo přeložky menších komunikací a cyklostezek. Stavbaři opraví také část silnice směrem k Chocni. Podle Vašáka by silničáři chtěli soutěž na dodavatelskou firmu vyhlásit koncem příštího roku.
Náklady na tuto část se odhadují asi na 850 milionů korun. Pardubický kraj sice má na výstavbu přivaděčů přislíbeno od státu memorandem z roku 2017 asi 2,3 miliardy korun, část peněz však již vyčerpal a kvůli inflaci a růstu cen stavebních prací a materiálů mu peníze stačit nebudou. Podle pardubického hejtmana Martina Netolického (3PK) ministr dopravy Martin Kupka (ODS) přislíbil na výstavbu obchvatu 600 milionů korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
Do budoucna se připravuje ještě další etapa, v níž by měl vzniknout jako součást přivaděče na D35 obchvat Chocně dlouhý 8.6 kilometru. Na původní silnici se za městem napojí mezi obcemi Hemže a Mostek. Výstavba ale bude velmi nákladná a složitá, kdy na ni dojde, není zatím jasné.
Hlavní část tranzitní dopravy z Vysokého Mýta odvede po dokončení úsek dálnice D35 Vysoké Mýto - Džbánov. Měl by být uveden do provozu letos v polovině prosince. Jeho součástí je i mimoúrovňová křižovatka. Dálnici spojí se současnou silnicí I/35, kde se dokončuje kruhová křižovatka, jež bude počátkem severozápadního obchvatu Vysokého Mýta.