.webp)
Na letišti v Kuněticích na Pardubicku se pilot Jan Rudzinskyj pokusí zopakovat první let českého aviatika Jana Kašpara. Do repliky blériotu usedne 25. dubna v 16:00 a krátce se s ním proletí, řekl organizátor akce Rudzinskyj. Poprvé Kašpar vzlétl před 115 lety, 16. dubna 1910 a uletěl dva kilometry.
"Mám z toho velký respekt, musím se na to mentálně připravit, stará letadla se řídí dost jinak než moderní letadla," řekl Rudzinskyj, který se věnuje akrobatickému létání a je pilotem akrobatické skupiny Flying Bulls.
V Kuněticích lidé najdou expozici pardubického letectví, která se otevírá v nepravidelných termínech veřejnosti. V hangáru má svůj domov Letka Aviatické pouti. Mezi exponáty jsou i dvě repliky, s nimiž létal Jan Kašpar.
Průkopník české aviatiky si nejdřív pořídil z Francie Blériotův stroj a učil se s ním létat. Druhý Blériot si postavil sám a kompletně ho přestavěl. Měl větší motor než francouzský originál a byl dvoumístný.
"Měl silnější motor a delší dolet, jmenoval se JK systém Blériot. Základní konstrukce byla stejná jako Blériot, ale udělal ji větší, dal tam silnější motor, druhou nádrž pro větší dolet a dal tam druhou sedačku, svezl například novináře z Národních listů," řekl Rudzinskyj.
Když se nepočítají krátké poskoky s blériotem, skutečný první vzlet Jana Kašpara připadá na 16. dubna 1910, kdy doletěl dva kilometry. "Pokřtíme Kašparův Blériot letovou ukázkou. Proletíme se nad letištěm. Kdyby bylo špatné počasí, poletíme jenom rovně," řekl Rudzinskyj.
Na výroční let si pilot vezme repliku vylepšeného blériota. V roce 1911 s ním Kašpar doletěl do pražské Chuchle, dodal pilot. Originální stroje je sice možné koupit, ale jsou velmi drahé, stojí miliony eur, vysvětlil Rudzinskyj, proč letka nevlastní originály.