MENU

Vlak bez strojvedoucího? Východní Čechy jsou první v Evropě

Vlak bez strojvedoucího? Východní Čechy jsou první v Evropě
AŽD

O víkendu se na železniční trati mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem odstartoval historický projekt. V České republice, a především na Královéhradecku, začíná pravidelný provoz autonomního vlaku. Tento vlak je první svého druhu v Evropě, který se bude pohybovat na trati s cestujícími. A co víc, je obsluhován českým vozidlem, což podtrhuje technologický pokrok českého železničního průmyslu.

Autonomní vlaky už nejsou pro veřejnost žádnou novinkou. Cestující je mohou znát z letištních terminálů nebo z městských dopravních systémů, kde jezdí v uzavřených prostorách. Provoz autonomních vlaků v otevřených krajinných podmínkách, kde se nacházejí železniční přejezdy, a kde může být železniční doprava ovlivněna nečekanými situacemi, je ale v Evropě naprosto nový. Tento projekt, který byl realizován za spolupráce společnosti AŽD a Správy železnic, je tak opravdu průlomovým krokem.

Ministr dopravy Martin Kupka při zahájení provozu zdůraznil, že tento projekt je výsledkem několika let intenzivního vývoje, inovací a investic. „Cílem bylo připravit systém, který bude bezpečně fungovat v běžném železničním provozu, tedy i na trati s železničními přejezdy, kde může dojít k nečekaným komplikacím, “ řekl novinářům.

A právě díky těmto technologiím je autonomní vlak schopen plně čelit těmto výzvám. Systém je vybaven umělou inteligencí a moderními technologiemi, které dokáží vyhodnocovat okolní prostředí a adaptovat se na něj.

Autonomní vlak, označený jako EDITA 811.111 (Experimentální Drážní vozidlo pro Inovativní Technologie AŽD), vychází z modernizace motorového vozu 810.111. Tento vlak je unikátní nejen tím, že je autonomní, ale i tím, že je vybaven vysoce sofistikovanými senzory, které sledují okolí vlaku. Kamery, lidarové senzory a další technologie zajišťují, že vlak vidí mnohem dál než strojvedoucí a dokáže včas reagovat na možné hrozby.

čkoliv je vlak autonomní, strojvedoucí i nadále zůstává přítomen, avšak pouze jako dozorující osoba. V případě jakékoliv nehody nebo problému bude schopen okamžitě zasáhnout a vlak zastavit. Tento systém je naprosto bezpečný a využívá nejmodernější technologie, které dnes existují.

Přítomnost strojvedoucího na stanovišti je však pouze dočasná. Projekt bude pokračovat s dalším testováním, během něhož se musí připravit i legislativa pro autonomní železniční provoz. To je proces, který bude vyžadovat spolupráci s příslušnými úřady a institucemi. Významná část příprav spočívá v kodifikaci autonomního provozu, což je krok nezbytný pro budoucí pravidelný provoz.

Kdy a kde se vlakem projet?

Vlak bude na trati Kopidlno – Dolní Bousov jezdit v termínech o víkendech a prázdninách od dubna do října. Během těchto termínů nabídne tři páry spojů, které propojí obě stanice. Jízdenka na celou trasu bude stát 50 Kč, přičemž děti, studenti a senioři mají nárok na 50% slevu.

„Cestující se mohou těšit na moderní vlak, kde budou mít možnost sledovat data v reálném čase, která jsou nutná pro řízení vlaku. Displeje ve vozech budou zobrazovat informace o jízdě, včetně přenosů z kamer a senzorů, “ řekl novinářům generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.

V blízké budoucnosti by se podobné technologie mohly začít instalovat do běžných vlaků na konvenčních tratích. AŽD plánuje, že do roku 2030 se stane její Švestková dráha (linka U10 v Ústeckém kraji) plně autonomní.

Internetová Hitrádia

LIVE
Osmdesátka
Victim Of Love
ERASURE
Victim Of Love - ERASURE
LIVE
Devadesátka
Crazy
Bob Geldof
Crazy - Bob Geldof
LIVE
Milénium
Neusínej
PETR MUK
Neusínej - PETR MUK
LIVE
Desítka
Ghost
ELLA HENDERSON
Ghost - ELLA HENDERSON
LIVE
Zóna lásky
Save The Best For Last
VANESSA WILLIAMS
Save The Best For Last - VANESSA WILLIAMS
LIVE
PopRock
Stolen Dance
MILKY CHANCE
Stolen Dance - MILKY CHANCE
Copyright © 2025 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., All Rights Reserved.