.webp)
Výměna vnitřních lan na Wonkově mostě v Pardubicích, které byly zkorodované, se chýlí ke konci. Stavební firmě zbývá vyměnit poslední z nich. Koncem léta začne pracovat na jedné straně silnice na obnově chodníku a vozovky, uvedl kraj v tiskové zprávě. Kompletní dokončení prací potrvá do příštího roku, patrně do jara.
"Už by nás ale nemělo nic zásadním způsobem překvapit. Ve směru do centra města už jsou v krajním nosníku vyměněna a dopnuta lana volného předpětí ve dvou komorách ze tří a v polovině srpna bude dokončena poslední část," řekl náměstek hejtmana Ladislav Valtr (ODS).
Dělníci potom instalují ocelové stropní konstrukce, pokračovat budou izolací komunikace, pokládkou obrub, odvodněním a stavbou nového chodníku. "Ten by měl být hotový do konce října, kdy se tam přesune provoz chodců," řekl Valtr.
Most měl být podle předpokladu hotový letos v říjnu, ale projekt neodhalil, že některá lana volného předpětí byla umístěná jinak, a v mostě byla také špatná izolace. Práce se proto protáhnou do příštího roku, odhadem do jara.
"V zimním období není možné pokládat asfaltové směsi, ale bude se pracovat na chodníku, bude probíhat dostavba kamenných bočních stěn na koncích mostní konstrukce, pokládka dlažby mimo nosnou část stavby a dokončení sanací v komorách," řekl stavbyvedoucí Petr Jelínek.
Na stavbě nyní pracuje přibližně 30 lidí šest dnů v týdnu. Část dělníků pracuje přímo v komorách mostu. Tam se střídají v intervalech, které se mění i v závislosti na počasí, při vysokých teplotách jsou kratší.
Posudek z roku 2017 ukázal, že lana korodují. S výměnou lan už nešlo vyčkávat a přípravné práce začaly loni v únoru. "Lana jsou vyrobena speciálně pro most Pavla Wonky a v budoucnu je bude možné dopínat a popřípadě i měnit pouze za drobných dopravních omezení. Jedná se tedy nejen o rekonstrukci, ale také o investici, která by měla usnadnit případné opravy," řekl hejtman Martin Netolický (3PK).
Vítězná cena v soutěži, kterou kraj vypsal, byla 183 milionů korun, ale vzhledem ke komplikacím bude vyšší. Most měří přes 170 metrů a jeho hmotnost dosahuje přibližně 9000 tun. Šířka stavby je necelých 25 metrů, z toho 18 metrů slouží pro vozovku a zbývající šířka pro pěší a cyklisty. Nosných lan je v každém komorovém nosníku 12, celkem tedy 36. Jejich funkce spočívá především v zajištění dostatečné únosnosti mostu, který je zatížený dopravou. Před rekonstrukcí po něm jezdilo přibližně 33.000 vozidel a 3000 cyklistů denně.