Vysílací studio: 495 48 08 08
Dopravní linka: 800 110 100
LOST FREQUENCIES - The Feeling
Playlist
LOST FREQUENCIES
The Feeling
Právě vysílá:
Petr Roubíček
Rádio, které hraje...

Před deseti lety byla zprovozněna nová lanovka na Sněžku

Před deseti lety byla zprovozněna nová lanovka na Sněžku
Zdroj: Lanová dráha na Sněžku
Datum: 22. 2. 2024
Autor: Petr Roubíček

Nová kabinková lanová dráha z Pece pod Sněžkou na nejvyšší českou horu začala fungovat 22. února 2014, nahradila tak starou sedačkovou lanovku, která byla v provozu v letech 1949 až 2012. Poprvé se lidé v nových kabinách svezli už před vánočními svátky 2013, ovšem pouze do mezistanice na Růžové hoře. Město Pec pod Sněžkou ještě muselo dostat na druhý úsek povolení od Drážního úřadu.

Nová lanovka za více než 300 milionů korun má čtyřmístné kabiny místo dřívějších otevřených dvousedaček. Doba jízdy na vrchol se zkrátila z 25 minut na 16 minut. Za hodinu lanovka přepraví stejně jako u starého zařízení maximálně 250 lidí, což byla podmínka ochránců přírody. Lanovka, kterou tvoří dva úseky, Pec - Růžová hora a Růžová hora - Sněžka, měří zhruba 3,5 kilometru, může se pochlubit největším převýšením, z dolní stanice v Peci do horní na Sněžce je to přes 700 výškových metrů.

Původní lanová dráha na nejvyšší českou horu vznikla čtyři roky po konci druhé světové války. Spodní úsek lanovky, který končil na Růžové hoře, byl zprovozněn v lednu 1949, horní úsek začal fungovat v listopadu 1949 a po celé délce se trvale jezdilo od července 1950. V licenci švýcarské firmy Von Roll ji vyrobila chrudimská Transporta. Již v 70. letech se však začala projevovat nedostatečná přepravní kapacita lanovky.

6e7cdc2dd56c360db5432ec92b25240f_resize_1933_1324

Turisty ale nakonec sedačková lanovka na Sněžku přepravovala více než 63 let v prakticky původním stavu. Životnost technologie lanové dráhy přitom její výrobce původně odhadoval na 17 let. Na její náhradu ale došlo až po složité shodě s orgány ochrany přírody, kdy byla vybrána varianta rekonstrukce lanovky v původní trase z Pece na Sněžku a s posunutím dolní stanice k chatě Lesovna. Přípravné práce začaly v roce 1999 a lanovka se začala stavět o 12 let později.